Przeniesienie ze studiów, zmiana kierunku studiów

§ 17 Regulaminu studiów pierwszego i drugiego stopnia uchwalonego przez Senat Akademicki Politechniki Poznańskiej Uchwałą Nr 55/2024-2028 z dnia 30 kwietnia 2025 r.


1. Student może przenieść się do Uczelni z innej uczelni, w tym zagranicznej oraz w ramach Uczelni zmienić kierunek, profil lub formę studiów.

2. Przeniesienie do Uczelni jest możliwe po zaliczeniu pierwszego semestru. 

3. Zmiana kierunku i profilu studiów w Uczelni jest możliwa po zaliczeniu pierwszego semestru studiów. Decyzję o zmianie kierunku i profilu studiów podejmuje dziekan wydziału przyjmującego, ustalając semestr, na który student może być przeniesiony oraz różnice programowe. 

4. Przyjęcie na studia z przeniesienia z innej uczelni następuje na podstawie wpisu na listę studentów. Wpisu dokonuje się na podstawie zgody rektora, po uwzględnieniu opinii dziekana wydziału przyjmującego. W przypadku negatywnej opinii dziekana, odmowa przyjęcia na studia następuje w drodze decyzji rektora. 

5. Student może przenieść się ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne. Decyzję o przeniesieniu podejmuje dziekan, ustalając semestr, na który student może być przeniesiony oraz różnice programowe. 

6. Student studiów niestacjonarnych może ubiegać się o przeniesienie na studia stacjonarne po zaliczeniu co najmniej dwóch semestrów w przypadku studiów pierwszego stopnia i co najmniej pierwszego semestru w przypadku studiów drugiego stopnia. Decyzję o przeniesieniu podejmuje dziekan, ustalając semestr, na który student może być przeniesiony oraz różnice programowe. 

7. Po przeniesieniu studentowi uznawane są zajęcia zaliczone według innego programu studiów. Student otrzymuje taką liczbę punktów ECTS, jaka jest przypisana efektom uczenia się uzyskiwanym za zajęcia i praktyki zawodowe w jednostce przyjmującej, zgodnie z programem studiów, który będzie realizował. Warunkiem uznania zajęć jest stwierdzenie zbieżności uzyskanych efektów uczenia się. 

8. Decyzję o uznaniu zajęć podejmuje, na wniosek studenta, dziekan wydziału przyjmującego, po zapoznaniu się z przedstawioną przez studenta dokumentacją przebiegu studiów. 

9. Przy przenoszeniu i zaliczaniu studentowi punktów ECTS uzyskanych za zajęcia na innym kierunku, wydziale lub innej uczelni obowiązują następujące zasady: 

1) punkty ECTS uzyskane na innej uczelni uznaje się bez ponownej weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się, jeżeli kształcenie odbywało się zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy uczelniami; 

2) punkty ECTS mogą być uznane w miejsce punktów za zajęcia zawarte w programie studiów w przypadku stwierdzenia zbieżności efektów uczenia się; 

3) na wniosek studenta, decyzję o przeniesieniu i zaliczeniu punktów, o których mowa w pkt 1) i 2), podejmuje dziekan; 

4) jeśli zajęciom zaliczonym na innym wydziale lub innej uczelni nie przypisano punktów ECTS, wówczas przypisuje je dziekan wydziału przyjmującego zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie oraz zgodnie z obowiązującym programem studiów. 

10. W przypadku, gdy student uzyskał poza Uczelnią liczbę punktów ECTS, w wyniku której przekroczona została liczba wymagana do zaliczenia semestru, to: 

1) nie musi to powodować korekty liczby punktów wymaganej w dalszym toku studiów; 

2) zajęcia zwiększające liczbę punktów są wpisywane w suplemencie do dyplomu jako dodatkowe osiągnięcia studenta.

 

Pamiętaj!

Przeniesienie jest możliwe tylko wtedy, kiedy masz status studenta. Jeśli jesteś skreślony z listy studentów możesz tylko wznowić studia.

Jeśli masz zaległości z poprzednich semestrów (nie większe niż rok), możesz po przeniesieniu kontynuować studia na semestrze, na który uzyskałeś rejestrację. W takim przypadku zobowiązany jesteś do uzupełnienia zaległych przedmiotów wg programu studiów sprzed przeniesienia (zaległości pomniejszają przysługujący limit punktów kredytowych).

 

Kroki:

  1. Wypełnij i wydrukuj wniosek. -> Wniosek o przeniesienie zmianę kierunku studiów (PDF) / Odwołanie od decyzji dziekana (PDF)

  2. Wniosek złóż w dziekanacie przed rozpoczęciem semestru, od który chcesz rozpocząć studia na innym kierunku. (wg harmonogramu roku akademickiego).

  3. Zgłoś się do dziekanatu po decyzję dziekan

  4. Jeśli decyzja dziekana będzie negatywna, masz prawo złożyć odwołanie skierowane do prorektora ds. kształcenia za pośrednictwem dziekana.

  5. Wydając decyzję pozytywną dziekan może zobowiązać studenta do wyrównania różnic programowych i określi termin ich uzupełnienia (różnice programowe realizowane są bez dodatkowych opłat).

  6. Przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych semestru, na który zostałeś przeniesiony, zgłoś się do dziekanatu w celu podpisania umowy i ustalenia grupy dziekańskiej, do której zostaniesz wpisany.